Les formacions representades a l'Ajuntament de Montornès (el Partit dels Socialistes de Catalunya, Iniciativa per Catalunya Verds Esquerra Unida i Alternativa, Convergència i Unió i el Partit Popular) han acordat el manifest següent:
Catalunya viu avui altres temps, i els catalans hem vist com un Estatut ha estat derogat sense revoltes militars ni ruptura amb l’Estat Espanyol, i ha estat substituït per un de millor per efectes de la voluntat popular que impulsa un model d’Estat Espanyol més federal i que millorarà el nostre municipi i la nostra Catalunya.
El nou Estatut ja és una llei efectiva i cap de les profecies apocalíptiques que van ser proclamades per l'espanyolisme més ranci s'hauran complert. L'Estat espanyol segueix constituint una realitat política amb futur, i Catalunya, la nació catalana, disposa d'un Estatut que li confereix la màxima sobirania possible a Europa.
Avui Catalunya és més Catalunya que ahir. Hem entrat de ple en un moment de present i futur que es correspon amb l'aspiració de la societat catalana de disposar del màxim poder de decisió per gestionar els propis interessos, especialment en aquelles matèries que determinen directament la seva qualitat de vida. Una aspiració lligada inseparablement a la de controlar al màxim els recursos generats per la mateixa societat catalana.
Tota la crispació fomentada per impedir l'ambició dels catalans quedarà registrada en la història com a literatura vulgar i catastrofista. El nostre futur és a les nostres pròpies mans com mai ho havia estat. Hem de poder enterrar, confiem que per sempre, el sentiment de victimisme, el recurs a "la culpa la té Madrid" - entenent per "Madrid" el centralisme habitual al llarg dels segles -.
D'ara endavant, farem i tindrem el que siguem capaços d'aconseguir amb la nostra capacitat i eficiència.
Totes aquestes aspiracions comporten la capacitat d'intervenir - directament o indirectament - en totes les decisions polítiques que afecten els drets, els interessos i recursos dels ciutadans de Montornès.
Amb una carta de drets i deures digna dels països més avançats políticament i socialment; amb unes competències ampliades i reforçades i uns recursos autònoms i suficients que permeten la plena governació de Catalunya des de les institucions catalanes.
És clar que no tots els continguts concrets als quals aspiràvem van ser finalment recollits en el text. El pacte és això! La conjunció d'ambició i realisme, de fortalesa i flexibilitat. És indiscutible que les vies són obertes per recuperar terreny en la negociació de les lleis i les mesures de desplegament. L'aeroport del Prat n'és el cas més conegut i urgent de solucionar.
Necessitem un nou paradigma que ens permeti passar decididament de la normalització a la normalitat, de la ficció d'una Europa i d'un món fets a mida a la realitat d'un món cada vegada més obert i d'una Europa encara impotent per aprovar la seva pròpia Constitució i mantenir la pau i el desenvolupament al Mediterrani i a una Unió Europea digna i eficaç.
Volem recordar aquest any especialment als pobles que estan patint, com el Líban i Palestina. Desitgem que la normalitat i la pau torni aviat a la zona.
El potencial d'autogovern que hem obtingut reclama, ara, com a objectiu prioritari, la creació d'unes noves condicions polítiques que superin la divisió amb la qual vàrem arribar al referèndum estatutari, i que permeti el màxim consens polític a Catalunya per al desenvolupament legislatiu del nou Estatut i per a la negociació amb el Govern i l'Administració centrals.
Els catalans i catalanes, els qui vivim i treballem a Catalunya, i lògicament els ciutadans i ciutadanes de Montornès, hem d’aprofitar aquest nou Estatut per fer realitat els nostres somnis de futur.
L’estació de rodalies de Montornès Nord, un centre de dia i residències per a la nostra gent gran i més pisos de protecció oficial són històriques reivindicacions que ara s’han de fer realitat, perquè el nostre futur ha de ser millor per a tothom.
Visca Catalunya! Visca Montornès!"